Už tretí týždeň sme doma. Vyučovanie také, ako sme poznali, je prerušené na neurčito. Začalo sa vyučovať tzv. dištančnou metódou. Je to úplne nová a nepoznaná situácia pre všetkých nás, učiteľov, študentov aj ich rodičov.
Čo je to dištančné vzdelávanie, aké má výhody a nevýhody? Skúsme si na tieto otázky zodpovedať a možno zistíme, že táto situácia nám môže okrem problémov priniesť aj niečo pozitívne, čo budeme môcť a vedieť využiť aj keď táto situácia s koronavírusom pominie.
Začiatky dištančného vzdelávania siahajú až do 19. storočia. Prvú zmienku o dištančnom vzdelávaní môžeme nájsť z roku 1892, v katalógu Univerzity vo Wisconsine. Dnes má z európskych krajín pravdepodobne najrozvinutejší systém dištančného vzdelávania Fínsko. Na Slovensku sme zatiaľ v tomto smere ešte len na začiatku, aj keď vďaka podpore európskeho programu PHARE bolo už v máji 1996 pri STU v Bratislave zriadené Národné stredisko pre dištančné vzdelávanie a následne vznikla Slovenská sieť dištančného vzdelávania.
Dištančné vzdelávanie, teda „vzdelávanie na diaľku“, je taký typ vzdelávania, pri ktorom nemusia byť učiteľ a študent na tom istom mieste, ale komunikujú spolu „na diaľku“. Je založené na samostatnom štúdiu frekventantov, ktorí dostávajú od učiteľa (tútora) materiály na samoštúdium, majú možnosť s ním konzultovať (vyhradenou formou, vo vyhradenom čase) a prípadne mu priebežne odovzdávajú (resp. posielajú) dohodnuté výstupy (kontrolné testy, projekty, eseje, seminárne práce,...). Tútor môže hodnotiť svojich študentov priebežne – podľa prejavenej aktivity (napr. konzultácie) a podľa výstupov, prípadne na základe záverečnej práce alebo formou záverečnej skúšky (nie dištančne). V dištančnom vzdelávaní sa intenzívne využíva internet. Oproti iným formám má využitie Internetu v dištančnom vzdelávaní množstvo výhod. V prvom rade je to mimoriadne rýchla a efektívna forma komunikácie – poskytuje možnosť posielania textovej, obrazovej aj zvukovej formy informácií prakticky v reálnom čase a za veľmi nízku jednotkovú cenu. Vďaka tomu vytvára priestor pre využívanie rôznych foriem učebných materiálov – od textov a obrázkov, cez animácie a audiozáznamy, až po videozáznamy a multimediálne interaktívne aplikácie .
Hlavnou výhodou dištančnej formy štúdia je jeho časová a priestorová asynchrónnosť – študent venuje štúdiu presne toľko času, koľko naň potrebuje a na tom mieste, ktoré mu vyhovuje. Prevažnú časť štúdia si môže individualizovať – prispôsobiť svojim učebným potrebám.
Výhody dištančného vzdelávania:
- časová a priestorová asynchrónnosť – študent venuje štúdiu presne toľko času, koľko naň potrebuje a na tom mieste, ktoré mu vyhovuje
- individualizácia štúdia – časť štúdia si žiak môže prispôsobiť svojim učebným potrebám
- študenti sú v prevažnej miere zodpovední sami za seba
-
väčšia zaangažovanosť študenta do vzdelávacieho procesu
-
menší stres pri vypĺňaní testov
-
ľahšia dostupnosť pre hendikepovaných študentov
-
decentralizácia vzdelávania – umožňuje štúdium v mieste bydliska
Nevýhody dištančného vzdelávania:
- menšia intenzita sociálnych kontaktov
- ťažko overiť, či študent vypracováva úlohu alebo test samostatne a v danom časovom limite
-
obmedzenie priamych interakcií – komunikácia zakladajúca sa na čítanom texte na počítačovej obrazovke
-
technické problémy - všetci študenti nemusia mať rovnaké technické vybavenie resp. prístup k nemu
-
technologické problémy – študenti obvykle prejavujú isté nedostatky v schopnosti využiť nové technológie
-
rast zaťaženia – študenti občas pociťujú presýtenie informáciami
-
nedostatok logickej podpory – ide o nedostatok možností študentov dostať sa k pôvodným didaktickým materiálom
Z uvedeného vyplýva, že aj keď dištančné vzdelávanie má veľa výhod, má aj určité nevýhody. Dôležité je uvedomiť si, že dištančné vzdelávanie je vhodné hlavne pre dospelých študentov, menej je vhodné pre žiakov základných a stredných škôl. V súčasnej situácii však nemáme inú možnosť.
Chceli by sme týmto požiadať rodičov o trpezlivosť, žiakov o zvýšenie iniciatívy pri získavaní nových vedomostí, zručností a vypracovávaní úloh a zadaní a učiteľov o zhovievavosť pri zadávaní rozsahu učiva, úloh, testov a aj hodnotení žiakov v tomto náročnom období. Spolu to zvládneme!
Vedenie SoŠ remesiel a služieb